چه نوع غذاهایی باید پس از تمرین مصرف شوند؟
تاريخ : جمعه 1 فروردين 1393برچسب:, | 13:25 | نویسنده : hfp

وعده غذایی پس از تمرین از اهمیت خاصی برخوردار است. مواد غذایی که پس از  تمرین مصرف می‌شوند به بازیابی قوا کمک می‌کنند و مواد از دست رفته را جبران می‌کنند.

  خوردن مایعات، کربوهیدرات‌ها و پروتین‌ها پس از  تمرین ضروری است.

بیشتر بازیکنان از اهمیت تغذیه قبل از  تمرین باخبرند با این وجود تغذیه پس از تمرین نیز می‌تواند به همان اندازه مهم باشد. وعده غذایی قبل از  تمرین دخیره گلیلوژن را برای کارایی بهینه افزایش می‌دهد. گلیلوژن منبع انرژی برای  تمرین محسوب می‌شود. وعده غذایی پس از  تمرین برای بازیابی قوا و بالا بردن توانایی مفید است.

اولین مواد غذایی که باید پس از  تمرین مصرف شوند مایعات هستند. بهترین روشن برای اینکه بفهمید باید چه مقدار مایعات استفاده کنید این است که وزن خود را قبل و بعد از  تمرین اندازه‌گیری کنید بدین ترتیب میزان آب از دست رفته را در می‌یابید.

مواد غذایی مهم دیگر که باید پس از  تمرین مصرف شوند کربوهیدرات‌ها هستند. این مواد باید به مدت 15 دقیقه پس از تمرین مصرف شوند تا گلیکوژن از دست رفته را جبران کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که خوردن 0.3 تا 0.6 گرم کربوهیدرات به ازای هر نیم کیلو از وزن بدن در بازه زمانی دو ساعت پس از  تمرین ضروری است. اگر این میزان کربوهیدرات پس از دو ساعت مصرف شود 50 درصد کمتر به ذخیره گلیکوژن در ماهیچه‌ها کمک می‌کند. این مساله به این دلیل است که مصرف کربوهیدرات تولید انسولین را تحریک می‌کند و به تولید گلیکوژن در ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف پروتئین همراه با کربوهیدرات باعث دو برابر شدن تولید انسولین می‌شود و گلیکوژن بیشتری ذخیره می‌شود. نسبت مصرف کربوهیدرات به پروتئین می‌بایست 4 به یک باشد یعنی به ازای هر چهار گرم کربوهیدرات یک گرم پروتئین مصرف شود. خوردن پروتئین بیش از این میزان تاثیرات منفی به همراه دارد زیرا تامین آب در بدن و ذخیره گلیلوژن را به تاخیر می‌اندازد.

تحقیقات نشان داده‌اند که بازیکنانی که میزان مناسبی کربوهیدرات و پروتئین مصرف می‌کنند 100 درصد بیشتر گلیلوژن ذخیره می‌کنند و انسولین بیشتری تولید می‌کنند.

مصرف پروتئین فواید دیگری نیز به همراه دارد. پروتئین آمینواسید لازم برای ترمیم بافت‌های ماهیچه‌ای را تولید می‌کند. همچنین به جذب آب کمک می‌کند. آمینواسید سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند و بدن را در مقابل سرما و عفونت‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

نوشیدنی‌های ورزشی انتخاب‌های خوبی برای وعده غذایی پس از تمرین هستند زیرا بدن مایعات را راحت‌تر هضم می‌کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: